Leren klokkijken met de hardloper en de prullenbak
Een methode klokkijken voor (zeer) moeilijk lerende kinderen en ieder ander die klokkijken moeilijk vindt. Klokkijken is voor veel kinderen in het basisonderwijs en bijna alle leerlingen in het speciaal onderwijs moeilijk. De stap van hele uren naar halve uren en kwartieren is te groot en veel gebruikte termen zoals ‘voor’, ‘over’ en ‘kwart’ hebben geen enkele betekenis voor kinderen. De nieuwe methode ‘Klokkijken met de hardloper en de prullenbak’ brengt hierin verandering.
Waarom leren kinderen met deze methode wél klokkijken?
- De lastige woorden ‘voor’ en ‘over’ krijgen inhoud met behulp van een kort verhaaltje.
- Bewegen: de kinderen gooien het uur weg, lopen op hun plaats hard naar het uur toe en maken met hun armen de beweging van de wijzers.
- We stappen af van de gangbare volgorde van aanbieden (uren, halve uren, kwartieren). We starten na de uren met 5 over.
- Daarnaast besteden we aandacht aan een aantal andere vaardigheden rond klokkijken die kinderen moeilijk vinden.
- De leerstappen zijn heel klein gehouden.
- De werkbladen zijn precies op maat gemaakt: ze volgen de kleine leerstappen in deze unieke volgorde.
- En daarna kunnen de leerlingen moeiteloos verder met digitaal klokkijken in deel 2 van de methode.
Voordelen voor de leerkracht:
- Ontwikkeld door een leerkracht SO op de werkvloer.
- Er is zoveel materiaal dat je altijd het goede werkblad bij de hand hebt. Zelf knippen en plakken is niet meer nodig.
- Differentiëren en in niveaugroepen werken is goed mogelijk met deze methode.
- Korte oefeningen om even tussendoor te doen.
- Liedjes en beweging maken de lessen levendig.
In het nieuws
Lees meer over de unieke lesmethode ‘Klokkijken met de hardloper en de prullenbak’ in het Onderwijsblad.
Kom naar de informatiemiddag
Op 20 januari geeft Marie-Louise om 15.30 uur een presentatie over Klokkijken met de hardloper in basisschool de Esdoorn, Chopinstraat 3, 6661 CZ Elst (op loopafstand van station Elst). Wil je erbij zijn? Dat kan. Geef je op door een berichtje te sturen via het...
Alles wat je wilt weten over onze methode
Marie-Louise houdt regelmatig een informatiemiddag op haar school Lichtenbeek in Arnhem. Stuur een bericht als je belangstelling hebt om een informatiemiddag bij te wonen. Hou ook onze website in de gaten!
Hét Congres Papendal
29 November 2019 staan we weer op Hét Congres op Papendal Arnhem. Je bent van harte welkom bij onze stand. Je kunt ook de presentatie door Marie-Louise bijwonen. Over Hét Congres: Hét Congres is een landelijk onderwijscongres van Lecso en het SBOwerkverband en wordt...
De lesmethode Analoog klokkijken kost € 157 per school
- 32 lesbeschrijvingen
- Ruim 220 werkbladen met analoge kloktijden
- 10 werkbladen met gekke klokken
- 2 liedjes
- Introductiefilmpje voor de leerkracht
Je ontvangt de lesmethode in de vorm van pdf-bestanden via Wetransfer. Tijdens schoolvakanties leveren we niet. We bewaren je bestelling en nemen na de vakantie contact met je op.
De lesmethode Digitaal klokkijken kost € 157 per school
- 34 lesbeschrijvingen
- 160 werkbladen met digitale kloktijden
- 10 werkbladen om te oefenen in de praktijk
- 2 liedjes
Je ontvangt de lesmethode in de vorm van pdf-bestanden via Wetransfer. Tijdens schoolvakanties leveren we niet. We bewaren je bestelling en nemen na de vakantie contact met je op.
Leren klokkijken met deze unieke lesmethode?
Liedje: Het spooklied

Marie-Louise Vroemen
leerkracht speciaal onderwijs

Natalie Kuypers
illustrator
Marie-Louise Vroemen & Natalie Kuypers Van Wageningenstraat 18 6813 DP Arnhem