Leren klokkijken met de hardloper en de prullenbak
Een methode klokkijken voor (zeer) moeilijk lerende kinderen en ieder ander die klokkijken moeilijk vindt. Klokkijken is voor veel kinderen in het basisonderwijs en bijna alle leerlingen in het speciaal onderwijs moeilijk. De stap van hele uren naar halve uren en kwartieren is te groot en veel gebruikte termen zoals ‘voor’, ‘over’ en ‘kwart’ hebben geen enkele betekenis voor kinderen. De nieuwe methode ‘Klokkijken met de hardloper en de prullenbak’ brengt hierin verandering.
Waarom leren kinderen met deze methode wél klokkijken?
- De lastige woorden ‘voor’ en ‘over’ krijgen inhoud met behulp van een kort verhaaltje.
- Bewegen: de kinderen gooien het uur weg, lopen op hun plaats hard naar het uur toe en maken met hun armen de beweging van de wijzers.
- We stappen af van de gangbare volgorde van aanbieden (uren, halve uren, kwartieren). We starten na de uren met 5 over.
- Daarnaast besteden we aandacht aan een aantal andere vaardigheden rond klokkijken die kinderen moeilijk vinden.
- De leerstappen zijn heel klein gehouden.
- De werkbladen zijn precies op maat gemaakt: ze volgen de kleine leerstappen in deze unieke volgorde.
- En daarna kunnen de leerlingen moeiteloos verder met digitaal klokkijken in deel 2 van de methode.
Voordelen voor de leerkracht:
- Ontwikkeld door een leerkracht SO op de werkvloer.
- Er is zoveel materiaal dat je altijd het goede werkblad bij de hand hebt. Zelf knippen en plakken is niet meer nodig.
- Differentiëren en in niveaugroepen werken is goed mogelijk met deze methode.
- Korte oefeningen om even tussendoor te doen.
- Liedjes en beweging maken de lessen levendig.
In het nieuws
Lees meer over de unieke lesmethode ‘Klokkijken met de hardloper en de prullenbak’ in het Onderwijsblad.
En zo gaat het in mijn eigen klas
Dit jaar heb ik een groep van 13 zml leerlingen van 6 en 7 jaar. Het schooljaar is een paar dagen oud en we gaan iets nieuws leren: klokkijken! Eerst maar eens op zoek naar de grote wijzer op gewone klokken maar ook op hele vreemde exemplaren. Wat een ontdekking: je...
Word wijzer met onze zoomsessie
Marie-Louise houdt regelmatig een korte informatiebijeenkomst voor belangstellenden over Klokkijken met de hardloper. Op dit moment gebeurt dat via zoom. Alles over de methode in een notendop en de mogelijkheid om vragen te stellen.Stuur een bericht als je...
Werkbladen met minutenstreepjes
We krijgen regelmatig enthousiaste reacties uit het hele land. Onlangs kregen we de vraag om werkbladen waarop je de minutenstreepjes kunt zien en tellen. Naar aanleiding hiervan hebben we 40 nieuwe werkbladen gemaakt met 5 en 10 minuten over het uur. De stappen van...
De lesmethode Analoog klokkijken kost € 157 per school
- 32 lesbeschrijvingen
- Ruim 220 werkbladen met analoge kloktijden
- 10 werkbladen met gekke klokken
- 2 liedjes
- Introductiefilmpje voor de leerkracht
Je ontvangt de lesmethode in de vorm van pdf-bestanden via Wetransfer. Tijdens schoolvakanties leveren we niet. We bewaren je bestelling en nemen na de vakantie contact met je op.
De lesmethode Digitaal klokkijken kost € 157 per school
- 34 lesbeschrijvingen
- 160 werkbladen met digitale kloktijden
- 10 werkbladen om te oefenen in de praktijk
- 2 liedjes
Je ontvangt de lesmethode in de vorm van pdf-bestanden via Wetransfer. Tijdens schoolvakanties leveren we niet. We bewaren je bestelling en nemen na de vakantie contact met je op.
Leren klokkijken met deze unieke lesmethode?
Liedje: Het spooklied

Marie-Louise Vroemen
leerkracht speciaal onderwijs

Natalie Kuypers
illustrator
Marie-Louise Vroemen & Natalie Kuypers Van Wageningenstraat 18 6813 DP Arnhem