Leren klokkijken met de hardloper en de prullenbak
Een methode klokkijken voor (zeer) moeilijk lerende kinderen en ieder ander die klokkijken moeilijk vindt. Klokkijken is voor veel kinderen in het basisonderwijs en bijna alle leerlingen in het speciaal onderwijs moeilijk. De stap van hele uren naar halve uren en kwartieren is te groot en veel gebruikte termen zoals ‘voor’, ‘over’ en ‘kwart’ hebben geen enkele betekenis voor kinderen. De nieuwe methode ‘Klokkijken met de hardloper en de prullenbak’ brengt hierin verandering.
Waarom leren kinderen met deze methode wél klokkijken?
- De lastige woorden ‘voor’ en ‘over’ krijgen inhoud met behulp van een kort verhaaltje.
- Bewegen: de kinderen gooien het uur weg, lopen op hun plaats hard naar het uur toe en maken met hun armen de beweging van de wijzers.
- We stappen af van de gangbare volgorde van aanbieden (uren, halve uren, kwartieren). We starten na de uren met 5 over.
- Daarnaast besteden we aandacht aan een aantal andere vaardigheden rond klokkijken die kinderen moeilijk vinden.
- De leerstappen zijn heel klein gehouden.
- De werkbladen zijn precies op maat gemaakt: ze volgen de kleine leerstappen in deze unieke volgorde.
- En daarna kunnen de leerlingen moeiteloos verder met digitaal klokkijken in deel 2 van de methode.
Voordelen voor de leerkracht:
- Ontwikkeld door een leerkracht SO op de werkvloer.
- Er is zoveel materiaal dat je altijd het goede werkblad bij de hand hebt. Zelf knippen en plakken is niet meer nodig.
- Differentiëren en in niveaugroepen werken is goed mogelijk met deze methode.
- Korte oefeningen om even tussendoor te doen.
- Liedjes en beweging maken de lessen levendig.
In het nieuws
Lees meer over de unieke lesmethode ‘Klokkijken met de hardloper en de prullenbak’ in het Onderwijsblad.
Word wijzer met de uitleg van Marie-Louise
Marie-Louise houdt op donderdag 3 en 17 februari 2022 om 16 uur een korte informatiebijeenkomst over Klokkijken met de hardloper via Zoom. Alles over de methode in een notendop en de mogelijkheid om vragen te stellen. Stuur een bericht als je belangstelling hebt om...
Tijdbesparend of tijdrovend?
Vaak wordt mij gevraagd: kost dit niet heel veel tijd: jouw manier van kinderen leren klokkijken? Ja: in het begin kost “Klokkijken met de hardloper” meer tijd dan je normaal aan klokkijken zou besteden. De eerste paar weken werk ik er op mijn school voor...
De juf stilgezet
Het is maandag middag. De lichtjes in de kerstboom branden, maar gezellig wil het niet worden. De tweede lockdown is afgekondigd en ik maak pakketjes voor mijn leerlingen. Leesboekjes, rekenwerkboek en natuurlijk een stapeltje klokwerkbladen.Thuisgekomen neem ik twee...
De lesmethode Analoog klokkijken kost € 157 per school
Daarvoor krijg je:
- 32 lesbeschrijvingen
- Ruim 220 werkbladen met analoge kloktijden
- 10 werkbladen met gekke klokken
- 2 liedjes
- Introductiefilmpje voor de leerkracht
Je ontvangt de lesmethode in de vorm van pdf-bestanden via Wetransfer. Je betaalt voor onbeperkt gebruik op één locatie.
De lesmethode Digitaal klokkijken kost € 157 per school
Daarvoor krijg je:
- 34 lesbeschrijvingen
- 160 werkbladen met digitale kloktijden
- 10 werkbladen om te oefenen in de praktijk
- 2 liedjes
Je ontvangt de lesmethode in de vorm van pdf-bestanden via Wetransfer. Je betaalt voor onbeperkt gebruik op één locatie.
Leren klokkijken met deze unieke lesmethode?
Liedje: Het spooklied

Marie-Louise Vroemen
leerkracht speciaal onderwijs

Natalie Kuypers
illustrator
Marie-Louise Vroemen & Natalie Kuypers Van Wageningenstraat 18 6813 DP Arnhem