Selecteer een pagina

Iedereen kan klokkijken!

met de lesmethode ‘Klokkijken met de hardloper en de prullenbak'

 

Leren klokkijken met de hardloper en de prullenbak

Een methode klokkijken voor (zeer) moeilijk lerende kinderen en ieder ander die klokkijken moeilijk vindt. Klokkijken is voor veel kinderen in het basisonderwijs en bijna alle leerlingen in het speciaal onderwijs moeilijk. De stap van hele uren naar halve uren en kwartieren is te groot en veel gebruikte termen zoals ‘voor’, ‘over’ en ‘kwart’ hebben geen enkele betekenis voor kinderen. De nieuwe methode ‘Klokkijken met de hardloper en de prullenbak’ brengt hierin verandering.

Ook zeer moeilijk lerende kinderen kunnen in een jaar tijd leren klokkijken tot op 5 minuten nauwkeurig.

Waarom leren kinderen met deze methode wél klokkijken?

  • De lastige woorden ‘voor’ en ‘over’ krijgen inhoud met behulp van een kort verhaaltje.
  • Bewegen: de kinderen gooien het uur weg, lopen op hun plaats hard naar het uur toe en maken met hun armen de beweging van de wijzers.
  • We stappen af van de gangbare volgorde van aanbieden (uren, halve uren, kwartieren). We starten na de uren met 5 over.
  • Daarnaast besteden we aandacht aan een aantal andere vaardigheden rond klokkijken die kinderen moeilijk vinden.
  • De leerstappen zijn heel klein gehouden.
  • De werkbladen zijn precies op maat gemaakt: ze volgen de kleine leerstappen in deze unieke volgorde.
  • En daarna kunnen de leerlingen moeiteloos verder met digitaal klokkijken in deel 2 van de methode.

Voordelen voor de leerkracht:

  • Ontwikkeld door een leerkracht SO op de werkvloer.
  • Er is zoveel materiaal dat je altijd het goede werkblad bij de hand hebt. Zelf knippen en plakken is niet meer nodig.
  • Differentiëren en in niveaugroepen werken is goed mogelijk met deze methode.
  • Korte oefeningen om even tussendoor te doen.
  • Liedjes en beweging maken de lessen levendig.

In het nieuws

Lees meer over de unieke lesmethode ‘Klokkijken met de hardloper en de prullenbak’ in het Onderwijsblad.

Introductie op 11 en 14 december in Arnhem

Op dinsdag 11 december en vrijdag 14 december geeft Marie-Louise een introductie van een half uur op de methode. Daarna is er gelegenheid om de methode te bekijken en vragen te stellen. Plaats: Lichtenbeek, lokaal 11 Wekeromseweg 6 6816 VC Arnhem Tijd : 15.00 uur en...

Lees meer

Waar kun je ons vinden?

Op vrijdag 30 november staan we met onze stand op Hét Congres. Over onderwijs aan leerlingen die extra begeleiding en ondersteuning nodig hebben. Locatie: Hotel en Congrescentrum Papendal,...

Lees meer

Nieuw: Digitaal klokkijken

Digitaal klokkijken is af. De methode is beproefd op de school van Marie-Louise en is inmiddels door de eerste scholen besteld. Het lespakket Digitaal klokkijken bevat net als het eerste deel (Analoog klokkijken), veel werkbladen om te oefenen, liedjes, beweging en...

Lees meer

De lesmethode Analoog klokkijken kost € 147 per school

Daarvoor krijg je:

  • 32 lesbeschrijvingen
  • Ruim 200 werkbladen met analoge kloktijden
  • 10 werkbladen met gekke klokken
  • 2 liedjes
  • Introductiefilmpje voor de leerkracht

Je ontvangt de lesmethode in de vorm van pdf-bestanden via Wetransfer. Tijdens schoolvakanties leveren we niet. We bewaren je bestelling en nemen na de vakantie contact met je op.

De lesmethode Digitaal klokkijken kost € 147 per school

Daarvoor krijg je:

  • 34 lesbeschrijvingen
  • 160 werkbladen met digitale kloktijden
  • 10 werkbladen om te oefenen in de praktijk
  • 2 liedjes

Je ontvangt de lesmethode in de vorm van pdf-bestanden via Wetransfer. Tijdens schoolvakanties leveren we niet. We bewaren je bestelling en nemen na de vakantie contact met je op.

Leren klokkijken met deze unieke les­methode?

Liedje: Het spooklied

door Servais Haanen, Olga Hamer, Gaby Schreiner | Bij Digitaal klokkijken, de lessen 00:00 uur, het spookuur.

Het lijfelijke ervaren heeft mijn leerlingen meer inzicht gegeven. Wat ze één keer weten, vergeten ze nu niet meer.

Alie Klok

IB, Heijenoordschool Arnhem

Wat is het prettig om met deze methode te werken! Mijn kinderen hanteren de begrippen ‘voor’ en ‘over’ nu met gemak. Geen verwarring meer!

Carolien Kwabek

leerkracht voor leerlingen met een lichamelijke beperking

Wat een super fijne methode. Ik herkende heel veel punten van wat de leerlingen moeilijk vinden. Deze opbouw vind ik veel fijner dan de indeling heel, half, kwart, 5/10 en dan pas de minuten.

een leerkracht ZML, Hilversum

Marie-Louise Vroemen

Marie-Louise Vroemen

leerkracht speciaal onderwijs

Ik merkte dat leren klokkijken voor veel kinderen erg moeilijk is. Nergens vond ik een aanpak die mij en mijn leerlingen verder hielp. Vanuit deze frustratie heb ik de lesmethode “Klokkijken met de hardloper en de prullenbak” bedacht. Ik gebruik ‘m zelf ieder jaar in het speciaal onderwijs en bijna al mijn leerlingen leren klokkijken.

Natalie Kuypers

Natalie Kuypers

illustrator

Ik maak illustraties voor uitgevers en maatschappelijke organisaties. Ik hou van leren en mijn tekeningen worden vaak toegepast voor educatie. Het is fantastisch een boeiend onderwerp zo te verbeelden dat mensen nieuwsgierig en enthousiast worden. www.nataliekuypers.nl

Leren klokkijken met de hardloper lesmethode

Marie-Louise Vroemen & Natalie Kuypers Van Wageningenstraat 18 6813 DP Arnhem

Stel een vraag